Jesteś 74455 gościem na naszej stronie  



Scenariusz 'W labiryncie mitu'
Cykl: LABIRYNTY    Przedmiot: język polski (historia)    Poziom: liceum lub gimnazjum

CYKL LABIRYNTY


Zaprezentowane tu pomysły na lekcje łączy motyw labiryntu, wywiedziony z kultury starogreckiej i wędrujący na różne sposoby poprzez teksty nowożytne – od średniowiecza do współczesności.
Materiał ten można zaadoptować do realizacji ścieżki edukacyjnej Kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej, prowadzonej w gimnazjum przez lekcje języka polskiego i historii. Dobrze posłuży on także przygotowywaniu uczniów do ustnego egzaminu na maturze wewnętrznej z języka ojczystego..
Poniższa propozycja otwiera cykl LABIRYNTY, w którym będziemy przedstawiać różne teksty kultury wykorzystujące motyw labiryntu – czy to w treści, czy stylu, czy konstrukcji dzieła. Zauważmy, że wędrowanie śladem pewnego motywu to także gubienie się i odnajdywanie w swoistym labiryncie kultury. Zapraszamy do tej wędrówki nauczycieli wspólnie z uczniami, których warto poprowadzić tą interesującą acz nie najłatwiejszą drogą poznawczą.

Alicja Badowska

W LABIRYNCIE MITU


Celem cyklu lekcji jest ukazanie specyfiki mitu, wynikającej z jego ustnej genezy. Uczniowie dostrzegą, że wokół stałej osnowy fabularnej snute są różne warianty opowieści, różniące się np. wprowadzeniem wątków pobocznych czy wskazaniem innej motywacji czynów głównych bohaterów. Poznają także podstawowy łańcuch fabularny starogreckiego mitu o labiryncie – wyabstrahowany z historii o Dedalu, Minosie, Payfae i Minotaurze, Tezeuszu i Ariadnie; skorzystają z różnego typu informacji – zawartych w mapach i słownikach; podejmą próbę interpretacji mitu, tj. odejdą od jego znaczenia literalnego, odczytując symbolikę mitycznej opowieści; także poćwiczą analizę i interpretację tekstu literackiego w kontekście kulturowym. Wykonają również ćwiczenia redakcyjne, doskonaląc się w trudnej sztuce streszczania, budowania definicji, a przede wszystkim konstruowania analizy porównawczej utworów literackich.
Więcej...